dinsdag 19 juli 2011

hardleers experimenteren...

sorry, no english in green, but you can translate with google ...




dat bij een experimentje niet alles precies lukt zoals je het in je hoofd hebt, hoort er bij maar deze had heel wat tegenkantingen... het startte nochthans perfect met een heel mooi kaftje dat ik dit weekend maakte ( zie eerder blogje )... en ik had in mijn hoofd om er allerlei blaadjes van verschillende soorten papier in te doen en het dan met een spiraaltje te laten inbinden ... bij dat idee , ging het al mis : de mijnheer in het copycenter keek me heel welwillend maar schudde teleurstellend zijn hoofd ... ' neen, dat zou niet gaan, het kaftje was te dik, kon dus niet onder zijn machine... en de blaadjes waren te delicaat en allemaal van verschillende diktes , dat was een extra moeilijkheid ... eigenlijk was dit projectje net iets te creatief voor spiraal binden ' ... een illusie armer ging ik naar huis , maar ik had een alternatiefje ...





een japanse binding ... ergens had ik een boekje waar in beschreven stond hoe de steken liepen , dus ik dacht : dit moet kunnen .... mis dus !! ... of met bloed , zweet en tranen en hier en daar een minder sierlijke merde tussen ... wat ging er fout ? ook voor deze techniek was het kaftje eigenlijk te dik (idd de foto in het boekje toont een boekje met een handgeschept papieren kaftje )... het was een hele klus om er met een elsje gaatjes in te krijgen en daar dan nog verschillende keren door te kunnen naaien ? ( ja ik brak 3naalden ),,, en het nadeel is dat het kaftje niet plooit dus het had in deze dikte zeker gerild moeten worden ... maar ik heb 2de binding niet te strak gemaakt dus het gaat wel open, al flapt de kaft dan niet naar omlaag ....





ja en alle goeie missers bestaan uit drie ... en toen ik de koordjes wou afwerken met kralen, had ik ergens nog gekleurde chrysocolla liggen, ik had ze toen ik ze gekocht had , niet echt vertrouwd op hun echtheid maar vond ze wel leuk en hoewel ik ze nog nooit gebruikt had in een sieraad, vond ik ze mooi in het geheel passen en rara ... door de aanrakingen ging de verf eraf !! ja weer een sierlijke merde ....


en toen het boekje eindelijk in elkaar zat ... nam ik krijtjes en ging de voorpagina inkleuren ( rechtse foto boven) ...en toen merkte ik dat het lachen me niet vergaan was en ik wist dat ik het boekje ging houden en gebruiken voor die dagen dat alles een beetje tegen zit maar we toch dansend door de regen gaan ... :-)

7 opmerkingen:

  1. op foto ziet het er allemaal prima uit hoor.
    Een workshopje boekbinden mss ... dan kun je met 'colle' aan de slag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. na al die tegenslag is er wél iets moois uitgekomen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jaja sandra , dat kan normaal , ik ken de techniek
    maar dat ging niet meer op de manier waarop mijn blaadjes al gesneden waren en
    mijn kaftje al geplakt was ...

    maar het moet nu maar zo slijten ...
    inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel wat pech, maar ik moet zeggen,dat ik het boekje op deze manier wel erg mooi vind! En wat geven een paar vlekjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. er zijn veel mooie dingen voortgesproten uit "zogenaamde' mislukkingen. Echt prachtig is het geworden toch!

    BeantwoordenVerwijderen